25 d'octubre de 2017
Horari: Dimecres, de 16.00 h a 20.00 h
Durada: 4,00 hores
Dirigit a: Fisioterapeutes col·legiats
Seminari bonificat al 100% pel CFC
Organitza: Col·legi de Fisioterapeutes de Catalunya
Seu del Col·legi de Fisioterapeutes de Catalunya. C/ Segle XX, 78, 08032, Barcelona
Presentació
El fisioterapeuta que atén pacients amb lesions neurològiques centrals, sovint es troba amb casos en els quals els pacients recuperen el dèficit motor i sensitiu primari, però continuen tenint problemes de moviment difícils de definir (la definició clàssica de l’apràxia parla de dèficit motor en absència de dèficit sensitiu, intel·lectual, dèficit de reclutament muscular, etc.).
Aquest seminari intenta mostrar als fisioterapeutes la peculiaritat del perfil del pacient apràxic
característic de les lesions de l’hemisferi esquerre i ens desperta una gran pregunta: ¿Hem d’esperar que el pacient hemiplègic recuperi el reclutament muscular per investigar la presència de trets apràxics o ho podem fer en fase aguda quan el pacient encara no ha recuperat el reclutament?
Objectius generals
Ampliar els coneixement del fisioterapeuta cap a aspectes cognitius de l’organització del moviment, sovint implicats en les lesions de l’hemisferi esquerre del pacient neurològic adult, i de manera específica:
- Descriure les diferents tipologies d’apràxia pròpies de les lesions de l’hemisferi esquerre i relacionar-les amb l’anatomia i la fisiologia del SNC.
- Identificar les manifestacions clíniques de l’apràxia en fase aguda i crònica.
En finalitzar el seminari, l’alumne serà capaç de reconèixer les alteracions apràxiques en el pacient amb lesió cerebral de l’hemisferi dret i prendre consciència que s’han de considerar en el raonament rehabilitador que porta a l’exercici terapèutic.
Roberta Ghedina. Fisioterapeuta, logopeda i llicenciada en Lingüística per la UB. Reconeguda com a docent de II nivell de l’Exercici Terapèutic Cognoscitiu (AIDETC, Associazione Internazionale Docenti Esercizio Terapeutico Conoscitivo). Presidenta de l’AERNP (Asociación Española Rehabilitación Neurocognitiva Perfetti). Màster en Teràpia Visual (Escola d'Òptica i Optometria de Terrassa i Pacific University College of Optometry).
Continguts
- Què és l’apràxia?
- Breu historia de l’apràxia
- Diferents tipus d’apràxia
- Quins pacients atesos pels fisioterapeutes poden tenir apràxia? I quin tipus d’apràxia?
- Observació d’un pacient hemiparètic i apràxic