Calendari

17 de desembre de 2022

Horari: dissabte de 9.00 h a 13.15 h

Durada: 4,00 hores

Informació general

Dirigit a: Fisioterapeutes col·legiats/des

Seminari bonificat al 100% pel CFC

Organitza: Comissió de neurologia del Col·legi de Fisioterapeutes de Catalunya

Lloc de realització

Seu del Col·legi de Fisioterapeutes de Catalunya. C/Segle XX, 78, 08032, Barcelona

Programa

PRESENTACIÓ

Fins a la dècada dels anys 90 encara es desconeixia pràcticament l'ús terapèutic de la música en el camp de la neurorehabilitació, però ja s'aplicava en l'àmbit psicosocial. Els avenços en recerca del funcionament i imatge cerebral ha afavorit observar l'efecte de la música com a element terapèutic. Des del 2019, la Rhythmic Auditory Stimulation (estimulació auditiva rítmica) és una modalitat d'intervenció reconeguda en les guies de pràctica clínica dels EUA i Canadà, sobretot en l'àmbit dels accidents cerebrovasculars.

Va ser a partir del 1990 quan es va descobrir per primera vegada que la RAS (estimulació auditiva rítmica) podia millorar la mobilitat tant en la persona que havia patit un accident cerebrovascular com en aquelles que patien la malaltia de Parkinson. Es va veure que no només hi havia neuroplasticitat i es creaven noves connexions entrenant així funcions cognitives com l'atenció, la memòria o les funcions executives, sinó que també hi havia canvis en el control i la funció sensoriomotora. M. Thaut és un dels primers i principals investigadors en el camp de la musicoteràpia neurològica (Neurologic Music Therapy) i creador de la tècnica Rhythmic Auditory Stimulation. En el seu llibre "Rhythm, Music and the Brain" es troba un recopilatori d'estudis sobre l'efecte de la música en el cervell i el cos. El català JM Jauset, d'altra banda, també porta anys investigant i escrivint sobre la musicoteràpia i les relacions de la música amb la neuroplasticitat cerebral en els seus llibres "Música y neurociencia: la musicoterapia" y "Cerebro y música, una pareja saludable. Las claves de la neurociencia musical", entre d'altres.

 

La musicoteràpia és considerada una professió i té una carrera pròpia en molt països europeus i els EUA. Al nostre país també s’està treballant per reconèixer els estudis i la professió, cada vegada més extensa. Per això, la formació que volem impartir no pretén crear musicoterapeutes ni formar en musicoteràpia, però sí donar a conèixer l'ús dels elements de la música com a eina complementària o, fins i tot, com a element d'ajuda en les sessions de fisioteràpia. Actualment existeixen formacions de tècniques de musicoteràpia que poden cursar fisioterapeutes per tal d'ampliar el seu ventall de tècniques, però cal remarcar la importància de la musicoteràpia i el musicoterapeuta com a professió amb estudis propis. En el curs farem una introducció teòrica i pràctica de tres tècniques que poden ser útils en neurorehabilitació: Mètode Ronnie Gardiner i, dins de la Neurologic Music Therapy, el Rhythmic Auditory Stimulation (RAS) i el Therapeutic Instrumental Music Performance (TIMP).

 

El mètode Ronnie Gardiner s'aplica en diferents col·lectius, però actualment la majoria de recerca se centra en persones que han patit un ictus i persones amb la malaltia de Parkinson. Petra Pohl és una de les autores que més han publicat sobre aquest mètode.

 

OBJECTIUS

Els alumnes que realitzin aquesta formació podran adquirir els coneixements de l’ús de la música com a eina complementària durant les sessions de fisioteràpia.

 

Objectius específics
  • Saber diferenciar entre l'ús de la música en teràpia i la música com a teràpia (musicoteràpia).
  • Identificar els diferents camps d'aplicació de la música en teràpia, aprofundint en les patologies neurològiques.
  • Conèixer l'efecte de la música dins del cervell.
  • Experimentar dos models d'aplicació de música en teràpia.
 
Objectius d’aprenentatge
  • Analitzar i identificar cançons rítmiques que afavoreixin el moviment.
  • Saber aplicar el ritme en una sessió de fisioteràpia.
  • Conèixer i saber utilitzar un metrònom.
  • Analitzar i treballar la marxa mitjançant la música.
  • Iniciar-se en el mètode Ronnie Gardiner.
  • Iniciar-se e el Rhythmic Auditory Stimulation.

 

TEMARI

  • La música i el cervell
  • Introducció a la musicoteràpia
  • Música com a teràpia o música en teràpia
  • Aplicacions de la música en la fisioteràpia
  • RAS i TIMP (pràctic)
  • Mètode Ronnie Gardiner (pràctic)

Aquesta web utilitza 'cookies' per oferir-te una millor experiència i servei. Al seguir navegant acceptes la nostra política de cookies.×