Taller d’Innovació per a la millora de l’adherència al tractament via ‘exergames’, a càrrec de la Comissió de Fisioteràpia Respiratòri
Publicada el 27/02/2020
El passat dissabte 22 de febrer, la Comissió de Fisioteràpia Respiratòria del CFC va reunir més de 20 fisioterapeutes a la seu del Col·legi per realitzar un taller experiencial sobre innovació de producte, que es va dedicar a la necessitat de millorar la problemàtica de la manca d’adherència al tractament per part dels pacients.
La fisioterapeuta Eva Pascual García va iniciar la sessió amb una ponència, que després va seguir amb el taller experiencial d’aprenentatge pràctic de Serious Games (o Jocs Aplicats), a càrrec del Dr. Oscar García Pañella.
Al taller es va treballar en equips formats per persones de procedències diferents i, per tant, es varen sumar coneixements, habilitats així com idees i maneres de fer. Tot plegat una de les bases de la cocreació: la diversitat en la composició dels equips, formats per persones que no necessàriament es coneixen prèviament. I així també es va oferir als participants una experiència de networking potent. Cal sumar i posar al pacient al centre per dissenyar solucions que realment funcionin, fugint de l’obligació i motivant l’autonomia en la decisió així com el control sobre la experiència. És la base de les experiències memorables, com els jocs.
Els equips van analitzar diverses tipologies de problemàtica d’adherència així com la seva descripció i indicadors, i també l’anàlisi profunda dels pacients mitjançant eines com el mapa d’empatia o les cartes dels motivadors de sentiment de psicòlegs com Steven Reiss. A més, van disfrutar usant els storycubes, una eina de creativitat molt ben desenvolupada per valorar la millora en el relat del què s’explica al pacient que garanteix una major projecció i empatia. També es van llistar tipus de plataformes transmedia (el contingut ha d’estar allà a on estan els usuaris/àries) on vehicular l’experiència. Entre aquestes plataformes, algunes de tecnològiques com perifèrics immersius de realitat virtual i augmentada, apps i tauletes i consoles de joc, però també d’analògiques com ‘llibrejocs’, llibres, cinema, sèries i documentals, jocs de taula o de daus, gimcanes, etc.
Els participants van aprendre la psicologia darrera el joc gràcies a referències de prestigi acadèmic en Game Design i Gamification com el model MDA de LeBlanc et al, les tasques de Radoff o els elements de joc d’en Marczewski, per citar alguns exemples. Tot plegat des dels coneixements d’una de les consultores més longeves del panorama estatal i en gamificació, com és Cookie Box.
Finalment es varen presentar els desenvolupaments conceptuals dirigits a millorar l’adherència per part dels equips via una divertida activitat de màrqueting: la creació d’una caixa de producte que -imaginem- embolcalla, emmagatzema, guarda, el Serious Game.
Esperem repetir-ho aviat! I ajudar a què els fisioterapeutes també formin part de les etapes de disseny dels productes que hauran d’emprar amb els seus pacients!